Perşembe, Mayıs 26, 2005

 

1 Litre Yakıtla 3836 Kilometre

'En az yakıtla, en fazla mesafe nasıl kat edilir?' sorusuna yanıt arayan öğrencilerin Fransa'daki buluşmasında bir rekor kırıldı.İsviçreli ekip, 10.5 litre yakıtla dünyanın çevresini kat edebilecek bir araç geliştirdi.

En az yakıtla, en fazla mesafe kat etme yolunu bulanın 1. olduğu ve Shell'in, 20 yıldır Avrupa genelinde lise, teknik lise ve üniversite öğrencileri arasında düzenlediği Shell Eco-Marathon Yarışması'nda bu yıl şaşırtıcı bir rekor kırıldı. İsviçre'nin Zürih kentindeki Politeknik Okulu öğrencileri, hidrojenle çalışan araçlarıyla 1. oldu. İsviçreli ekibin aracı, 1.78 gram hidrojenle 25 kilometreyi aşkın yol kat etti. Bu rakam, 1 litre benzinle 3836 kilometre kat etmeye denk sayılıyor.

Şoför 'hafif' olmalı
Gençleri sürdürülebilir kalkınmaya ve enerji tasarrufuna katkıda bulunmaya teşvik eden yarışma, bu yıl da 21-22 Mayıs tarihlerinde Fransa'nın Nogaro Pisti'nde yapıldı. 224 tasarımın yarıştığı organizasyonda, tercihen 'hafif' bir şoförün içine sığabildiği, çoğu 3 tekerlekli prototip araçların yanı sıra, 'Urban Concept' kategorisi kapsamında, 4 tekerlekli ve kullandığımız otomobillere benzeyen araçlar da yer aldı.

Türk okulları da yarıştı
Türkiye'den de bu yıl 7 okul, maratonda yarıştı. Özel Kemer İlköğretim Okulu, Maltepe Coşkun Koleji, Eyüboğlu Eğitim Kurumları ile Şişli Terakki, Sakıp Sabancı Anadolu, Şehremini ve Özel Kasımoğlu Coşkun Fen liselerinden öğrenciler, öğretmenleriyle hem özgün araçlar üretti, hem de araçlarına sponsorluklar bularak her anlamda kendilerini geliştirdiler.
Araçların lastiklerini Michelin verdi, Fransa'ya Inter Combi Logistic taşıdı, Türkiye Bilim Merkezleri Vakfı da okulları destekledi. İstanbul İl Milli Eğitim Müdürü Ömer Balıbey de yarışları izleyerek ekiplere moral verdi.
Türk öğrenciler, listenin üst sıralarında yer alamasalar da, çabaları, pratik çözümleri ve sempatik tavırlarıyla ön plana çıktılar. Ve söz verdiler: Seneye, daha iddialı araçlarla yine Fransa'da olacaklar!

Pistte folklor ekibi, Türk kahvesi!

Nogaro'da karşılaştığımız 7 Türk ekibinden her biri için, yarışmaya katılmak gerçek bir macera olmuş. Örneğin Sakıp Sabancı Anadolu Lisesi'nden Fizik Öğretmeni Didem Sünbül ve 4 öğrencisi, yola sandviçlerle çıktıklarını, piste gelirken son birkaç kilometreyi yürümek zorunda kaldıklarını, yürürken Şehremini Lisesi'yle yolda karşılaşıp onların aracıyla geldiklerini anlatıyorlar. Şehremini Lisesi'nin güneş enerjisiyle çalışan aracında sorun çıkınca 'komşu çadırdaki' Çek öğrencilerin yardıma koşup canla başla çalıştıklarına şahit olduk. Türk öğrenciler de Çek dostlarının yakalarına birer nazar boncuğu taktı! Folklor ekibiyle Nogaro'ya gelen Maltepe Coşkun Koleji öğrencileri, yanlarında getirdikleri küçük tüp ve cezveyle tüm yarışmacılara Türk kahvesi yaptılar, sonuçta da 'sempati ödülü' aldılar.

Aşağıda bu inanılmaz aracın ayrıntılarınmı bulabilirsiniz :
Fuel Cell Car Wins Shell Eco-marathon with Equivalent to 9,024 MPG
Hydrogen-powered cars were the most efficient on the road during a record-breaking weekend at the Shell Eco-marathon at the Nogaro Motor Circuit in Gers, France, but two gasoline-powered cars used less overall lifecycle energy for the vehicles and the fuel.
The Shell Eco-marathon challenges student teams to design and build an energy-efficient vehicle capable of completing around 25 km at a minimum average speed of 30 km/h. It culminates in a race to cover the longest distance with the least amount of energy.
The PAC-II hydrogen fuel-cell prototype (pictured at right) achieved a new record of 3,836 km/l (gasoline equivalent energy)—that’s 9,024 miles per gallon. Made by the Eidgenössische Technische Hochschule Zürich (ETH), Switzerland, the PAC-II used 1.75 grams of hydrogen to travel 25.272 kilometers.
Six of the 200 vehicles entered this year used fuel cells, up from one two years ago and three in 2004. Winners of two other classes of fuel, diesel and LPG, said they will consider a switch to hydrogen next year.


References :
http://www.greencarcongress.com
http://www.arabam.com
Comments: Yorum Gönder

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?